Pages

Friday, January 20, 2012

Melaka Here We Come

Salammmm... Rasanya tak terlambat lagi aku nak share pasal percutian yang tak cuti sangat ni kat cni... Time nih nak krismas last year.. Tak tahu nak bawak adik aku g jalan mane.. Then, kitaorg g la jejalan kat Kota Melaka.. Sambil tu boleh tengok anak buah aku yg baru lepas operation... Cari punye cari hotel then teringat kat umah sepupu aku tuh sebelah umah ada homestay... Aku pun book lah utk 3 hari 2 malam... Rumah tiga bilik 2 bilik air... Air cond ada 2.. satu kat ruang tamu dan satu lagi kat master bedroom... Boleh tahan la rumah nih... harga sewa untuk satu malam dalam RM150 so 2 malam dlm 300 tapi aku dptla sket diskaun sbb sedara jiran dia... cuma bayar RM280 jek.. save RM20...hehe Alhamdulillah...
Nak dijadikan cerita sepatutnya sebelum check in kitaorg jalan g taman mini malaysia, tapi dah nak sampai ayer keroh hujan plak tuh.. Jadi plan pertama terpaksa dibatalkan.. Kitaorg terus check in...sampai dalam kul 2petang gitu... Sampai2 masing2 lepak...then kitaorg mkn tengah hari... Hujan turun lagi nih...angin kat melaka kuat betol... Ptg tuh aku kluar cari brg2 yg akan kita gunakan utk buat BBQ malam tuh... Nasib baiklah tesco dekat jek.. beli barang kat ctu jek lah... Perghh org ramai betol barang pun xbanyak sgt... Jadi aku beli lah ape yg patut dan menarik untuk dimakan... Adalah jugak barang utk digunapakai malam tuh....

Malam memang menjadi BBQ kitaorg.. tenaga yg membakar pun hebat2 dan bekerja keras utk membakar makanan yg dah ready di marinate... yehuuu menu utama adalah nasi goreng... menu sampingan pulak seperti udang bakar, sosage bakar, kerang bakar, daging burger bakar, otak2 bakar, isi  ketam direbus dan pelbagai lagi... perghh memang berasaplah muka2 org yg membakar tuh... =D

Keesokkan harinya, kitaorg g la jalan2 ke kota melaka... Mak ai sebab bertolak lwt jam mahu sejam sebelum sampai ke destinasi.. tengok GPS lagi 5 min jek ke tempat yg nak dituju dataran pahlawan tapi jam dekat masuk 2 jam... banyak betul kereta.. rasanya sebab cuti sekolah kot... Banyak gak tempat menarik kat cni... antara tempat yg dituju masa ni adalah...bangunan merah, muzium samudera, muzium TLDM, menara taming sari dan lain2... Apa kata layan gambar kat bawah ni...





CIAN..ANAK AKU NGANTUK DAH...NGAN PANAS LAGI
 

Dah beli tiket..masuklah kat muzium samudera... Tiket murah jek cuma RM3 seorang... kanak2 RM1.. Kat dalam ni plak ada info2 zaman dulu kala... Nak tengok serba sedikit?? Kita lihat gambar2 yg sempat di snap...








MATAWANG LAMA




BERSAMA REPLIKA HANG TUAH


  
Pas masuk muzium samudera...kitaorg dok jalan masuk muzium TLDM plak.. nak masuk sini xpayah bayar tapi kene tunjuk tiket g muzium samudera tadi... Banyak gak benda yg ada kat sini... Tapi time ni aku dah xlarat dah... panas satu hal.. bley plak aircond kat tempat ni rosak..hmmm no komen.... Tapi gambar yg boleh dikongsikan aku attach kat bawah nih... tengoklah ye.. kalau berminat boleh datang melaka tengok...
 
 
 
 
 
 
 
Pas jalan sini kitaorg plan nak naik menara taming sari... bile sampai2 jek perghh beratur nak naik tuh panjang betul dah.... kalo nak naik gak pukul berapa agaknya leh dapat naik.. nak naik kejap jek kot..hmm xpelah lain kali lah... dapat tengok dari dekat pun dah ok...
Fuhhhh oklah aku nak cari idea sat... Nanti tempat seterusnya aku cite kat post entry yg baru.... Yg paling penting masa nak balik dr melaka tuh cuaca macam dah nak hujan... nasib baik kitaorg dah nak balik... anak aku punyalah penat..cian... tertido dia time jalan nak balik ngan cuaca panas lagi... nasib baik ibu dia ni kuat dukung dia sambil jalan jauh2.. (^_^)V Sekian dulu cite aku untuk kali nih..

No comments:

Post a Comment