Pages

Monday, May 21, 2012

Training - Pengurusan Emosi

Salam semua... Diharap semua sihat2 belaka... Aku tak tahu nak coretkan ape ri ni... OO ya last week, aku ada pergi training. Training ni sangat bagus untuk sesiapa saja... "EQ winning in the workplace" tajuk yg hebat bukan? EQ adalah merujuk kepada emosi. Actually emosi nih memang kita kena pandai nak control.. Kalo tak pandai control boleh menyebabkan jiwa kita dan org sekeliling kita haru biru jadinya.
 
Masa training nih, aku belajar macam mana nak handle emosi sendiri, manage kita punya emosi, cara terbaik untuk reframe unproductive emotion kepada yg lebih productive. Kalau kita dapat kawal emosi dalam diri kita sendiri sudah tentu kita akan dapat mengawal keadaan kepada yg lebih baik. Sentiasa berfikiran positif dan jadilah org yang profesional. Janganlah kita mencampur adukkan urusan kerja dengan urusan peribadi.
Secara tak langsung kita dapat jadikan diri kita contoh terbaik untuk anak2 yang sedang membesar. Dengan adanya EQ yang mantap, kita dapat mempengaruhi anak2 ke arah yang lebih positif. Selalulah memberi teguran yang membina bukannya dengan marah2....dan perlulah kita perbetulkan kesilapan mereka dengan cara yang paling berhemat disertakan dengan sebab2 mengapa kita melarang mereka melakukan sesuatu yg kurang betul.
Semoga ilmu yang bermanfaat dapat kita kongsikan bersama2... (^_^)V

No comments:

Post a Comment