Pages

Wednesday, May 30, 2012

Kenangan Sebagai Pendidik

Salam dan selamat berhari rabu.. (^_^)V.. OO ya tetiba aku teringat kenangan masa silam aku.. Hmm kalo korang kesah, aku nak cite sket.. Dulu2 time aku muda mudi dulu aku pernah jadi cikgu tau.. Korang caya tak??? hehe  Macam mana lah aku nih kalo jd cikgu lagi eh skrg nih? Caya tak?? Meh sini aku kongsikan sket pengalaman aku jadi pendidik ni.. Sebelum tuh tengoklah gambar kat bawah ni...gambar kenangan aku time jd pendidik untuk anak2 murid aku yg aku kasihi..
Gambar sebelum pertandingan sempena Hari Kemerdekaan bermula
Actually nak jd pendidik ni bukanlah mudah... Murid2 kat sekolah tuh jek ada macam2 perangai.. Ada yang baik, ada yang pandai, ada yang agak nakal, ada yang manja, ada yang malas dan macam2 lagi... Mula2 time aku mengajar dulu, perghh suara aku memang lemak merdu bagai buluh perindu....(perasan!!!) Murid2 yg kat belakang tuh kdg2 dgr n kdg2 tak dgr suara aku...haha

Hmm hari berganti hari..lama2 suara aku kat tingkat bawah, sape kat tingkat atas boleh dengar.. Masa tu darah muda geram tau kalau budak2 ni tak dgr kata... Bile teringat balik memang sangat kelakar... Suara halilintar dari cikgu yana... Tapi budak2 ni baik jek...takut gak diaorg bile aku start marah... Tapi alhamdulillah bile yg bley score A dalam exam berbunga2 hati aku sbb maksudnya diaorg paham la ape yg aku ajar.. x gitu?? tapi bila wat summary ada gak yg x score bukan sbb aku ajar xbetol tapi diaorg ada lg yg xreti n boleh membaca dgn baik... Aku ni mengajar budak darjah 2 jek... Tapi lagi mencabar sebab banyak karenah..hehe 

Semuanya masih lagi tersimpan kemas dalam kotak fikiran aku... walaupun hanya seketika aku dapat mendidik budak2 nih, aku harap ilmu yg sedikit yg aku beri dapat diaorg gunakan untuk kebaikan... Aku doakan yg terbaik buat mereka semua... Peace of Love!!!

No comments:

Post a Comment